Ποια προβιοτικά είναι αποτελεσματικά στο σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου;

Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) είναι μια κοινή διαταραχή του άξονα εγκεφάλου-εντέρου και οι ασθενείς συχνά δεν είναι ικανοποιημένοι με τις συμβατικές θεραπείες.

Ο ρόλος της μικροχλωρίδας στο IBS είναι πλέον καλά εδραιωμένος και οι ασθενείς συχνά λαμβάνουν προβιοτικά με δική τους πρωτοβουλία ή με τη συμβουλή ενός γιατρού ή φαρμακοποιού. Ωστόσο, δεν έχουν όλα τα προβιοτικά την ίδια αποτελεσματικότητα, οπότε ποια πρέπει να συνιστώνται;

Το IBS,  είναι μια «διαταραχή των αλληλεπιδράσεων του άξονα εγκεφάλου-εντέρου» με επιπολασμό περίπου 4% στον ενήλικο πληθυσμό.  Έχει υπολογιστεί ότι ασθενείς με IBS σε διάστημα  περίπου 8 ετών, οι ασθενείς δοκιμάζουν κατά μέσο όρο πέντε θεραπευτικές στρατηγικές , συμπεριλαμβανομένων των σπασμολυτικών(85%), της δίαιτας (78%) και των προβιοτικών. Επιπλέον, το 66,4% των ασθενών είτε είχαν πάρει είτε έπαιρναν προβιοτικά κατά τη στιγμή μιας πρόσφατης έρευνας.

Υπάρχει ωστόσο μια λογική για τη συνταγογράφηση προβιοτικών στο IBS λόγω του σημαντικού ρόλου της μικροχλωρίδας (ή της δυσβίωσης) σε αυτήν την κατάσταση.

Μικροβίωση στο IBS

Τα στοιχεία που υποδεικνύουν ότι τα αντιβιοτικά επιδεινώνουν τα συμπτώματα του IBS και αποκαλύπτουν χρόνια βακτηριακή υπερανάπτυξη στο λεπτό έντερο ασθενών με IBS υποστηρίζουν τον ρόλο της μικροχλωρίδας. Μελέτες που χρησιμοποιούν επιβεβαιώνουν  διαφορές στην εντερική χλωρίδα μεταξύ ασθενών με IBS και υγιών ατόμων. Τα δεδομένα υποδεικνύουν επίσης διαφορές στη χλωρίδα μεταξύ των υποτύπων ασθενών , όπως η αυξημένη αναλογία Firmicutes προς Bacteroidetes . Ωστόσο, μια υποομάδα, η οποία μπορεί να αντιπροσωπεύει έως και το ένα τρίτο των ασθενών, φαίνεται να φιλοξενεί μια «φυσιολογική» μικροχλωρίδα.

Ωστόσο, η μικροχλωρίδα παίζει σημαντικό ρόλο στο IBS. Μια σουηδική μελέτη τόνισε την επίδραση των βακτηριακών εντεροτύπων στον τύπο διέλευσης που σχετίζεται με το IBS και τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων, ανεξάρτητα από τη σύνθεση της δίαιτας ή τη χρήση φαρμάκων.

Αυτή η δυσβίωση θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο καθώς αλληλεπιδρά με άλλους μηχανισμούς που εμπλέκονται στο IBS, συμπεριλαμβανομένων των αλλαγών στην εντερική κινητικότητα που σχετίζονται με τη διατροφή (που σχετίζονται με ζυμώσιμους υδατάνθρακες, για παράδειγμα). Επιπλέον, η μικροχλωρίδα φαίνεται να προκαλεί χαμηλό επίπεδο ανοσολογικής ενεργοποίησης σε ασθενείς με IBS, οδηγώντας σε μικροφλεγμονή και αυξημένη εντερική διαπερατότητα, ειδικά μετά από λοίμωξη.

Επιπλέον, οι αλλαγές στη ρύθμιση της αποσύζευξης των χολικών οξέων από τη μικροχλωρίδα εξηγούν εν μέρει τη συχνότητα και τη συνοχή των κοπράνων σε ασθενείς με IBS που κυριαρχούν στη διάρροια.

Επιπλέον, η παραγωγή αερίου του παχέος εντέρου είναι υψηλότερη σε αυτούς τους ασθενείς. Όσοι παραπονιούνται για μετεωρισμό έχουν κακή ανοχή στα εντερικά αέρια μετά από ένα μετεωριστικό γεύμα, που σχετίζεται με αστάθεια των μικροβίων.

Τα δεδομένα σχετικά με την αλληλεπίδραση μεταξύ της μικροχλωρίδας και των κεντρικών μηχανισμών προέρχονται κυρίως από μελέτες σε ζώα. Στα τρωκτικά, τα συστατικά της μικροχλωρίδας φαίνεται να επηρεάζουν την ανάπτυξη, τη λειτουργία και τη μορφολογία του εγκεφάλου. Τα συναισθηματικά και σωματικά τραύματα κατά την παιδική ηλικία φαίνεται να αποτελούν παράγοντες κινδύνου. Επιπλέον, ακόμη και η σύντομη έκθεση σε αντιβιοτικά ευρέος φάσματος στα νεογνά θα μπορούσε να προκαλέσει επακόλουθη σπλαχνική υπερευαισθησία.

Πρόσφατη κατευθυντήρια γραμμή

Στην παγκόσμια κατευθυντήρια γραμμή του Φεβρουαρίου 2023 «Προβιοτικά και Πρεβιοτικά» για το IBS, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Γαστρεντερολογίας εξέτασε το επίπεδο των αποδεικτικών στοιχείων για τα προβιοτικά.

Τρία στελέχη, καθώς και ένας συνδυασμός πολλών στελεχών φαίνεται να βοηθούν στο IBS. Πρόκειται για το Bifidobacterium bifidum  MIMBb75 , το οποίο βελτιώνει τα συνολικά συμπτώματα και την ποιότητα ζωής. Lactobacillus plantarum  299v , που δρα στη σοβαρότητα του κοιλιακού πόνου και του φουσκώματος. και B infantis 35624 (νέα ονομασία: B longum 35624). βελτιώνει συμπτώματα IBS, όπως και το προϊόν πολλαπλών στελεχών που περιέχει L rhamnosus GG, L rhamnosus  LC705, Propionibacterium freudenreichii ssp shermanii  sp animaltiss .

Αποτελεσματικότητα και Διαθεσιμότητα

Η αποτελεσματικότητα των προβιοτικών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το βακτηριακό είδος, το στέλεχος και την κλινική κατάσταση που αντιμετωπίζεται. Θα πρέπει να συνιστώνται μόνο προβιοτικά με αποδεδειγμένη κλινική αποτελεσματικότητα σε τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες με εικονικό φάρμακο δοκιμές, τόνισε. Οι παράμετροι που μπορούν να βελτιωθούν περιλαμβάνουν τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων, την ποιότητα ζωής, τον κοιλιακό άλγος και το φούσκωμα.

Αποτελεσματικά προβιοτικά

Το B longum  35624 , το οποίο αναπτύχθηκε με ερευνητές από το University College Cork στην Ιρλανδία, είναι ίσως το πιο μελετημένο σε ζώα και ανθρώπους. Η έρευνα έχει περιλάβει τις μηχανιστικές, κλινικές και ασφαλείς πτυχές του προβιοτικού. Έχει δείξει καλά αποτελέσματα στο IBS-Symptom Severity Score (SSS), στην ποιότητα ζωής, στον κοιλιακό πόνο, στις διαταραχές του εντέρου και στο φούσκωμα. Η διάρκεια της θεραπείας στις μελέτες είναι 4-8 εβδομάδες.

Το L plantarum  299v  επηρεάζει τη συχνότητα του κοιλιακού πόνου και τη βαθμολογία του πόνου. Η διάρκεια της θεραπείας στις μελέτες είναι 4 εβδομάδες.

Το προϊόν πολλαπλών στελεχών που περιλαμβάνει L plantarum  CECT 7484 /L plantarum  CECT 7485 / Pediococcus acidilactici  CECT 7483 επιτρέπει τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και το άγχος που σχετίζεται με τα πεπτικά συμπτώματα. Δεν έχει περιγραφεί θετική επίδραση στη διάρροια. Η διάρκεια της θεραπείας είναι 6 εβδομάδες.

Το B bifidum  MIMBb75 (τόσο κανονικές όσο και αδρανοποιημένες με θερμότητα μορφές) είναι ευεργετικό για τον πόνο, και την ποιότητα ζωής. Η διάρκεια της θεραπείας είναι 4-8 εβδομάδες.

Εκτός από τον συνδυασμό πολλαπλών στελεχών, ο οποίος είναι πιο κατάλληλος για ασθενείς με IBS που κυριαρχεί στη διάρροια, τα άλλα τρία προβιοτικά μπορούν να συνταγογραφηθούν ανεξάρτητα από τον υποτύπο IBS. Η διάρκεια της θεραπείας είναι συνήθως 4 εβδομάδες, αλλά είναι δυνατό να συνεχιστεί έως και 8 εβδομάδες, που είναι η μέγιστη διάρκεια αυτών των μελετών. Στην πράξη, δεν υπάρχουν προβλήματα ανοχής με προβιοτικά που συνταγογραφούνται για IBS με βάση τη βιβλιογραφία.

Αφήστε μια απάντηση